روایت یک معلم از اوضاع نامناسب برخی مدارس سمپاد و تهدیدات حذف

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با یک توییت از سوی وزیر آموزش‌وپرورش اعلام شد: ” دانش‌آموزان اسیر آزمون‌های مداوم هستند؛ از آزمون‌های ورودی مدارس تا کنکور.ما اضطراب را در روح آنان نهادینه کرده‌ایم.گام_نخست: حذف آزمون‌های بی‌ثمر در دوره ابتدایی” و همین مقدمه‌ای بود برای اعلام رسمی خبر حذف تمام آزمون‌ها در مدارس ابتدایی.

شورای عالی آموزش‌وپرورش نیز در مصوبه‌ای به منظور حمایت از این تصمیم بر حذف آزمون ورودی پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی در پایه هفتم تاکید کرد؛‌ تصمیم مهمی که به کاهش استرس دانش‌آموزان دوره ابتدایی منجر می‌شود اما هم‌اکنون این سوال مطرح است با حذف آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی، وضعیت حذف آزمون ورودی مدارس غیردولتی در پایه هفتم چه خواهد شد؟ آیا این مدارس مجاز به برگزاری آزمون هستند؟

آیا مدارس دولتی امکانات کافی برای حمایت از دانش‌آموزان تیزهوش را دارند؟ آیا طرح شهاب که هم‌اکنون بر اجرای آن تاکید می‌شود، در سال‌های اخیر با موفقیت اجرا شد و مدارس دولتی بستر لازم را برای اجرای این طرح و شناسایی استعدادهای مختلف دانش‌آموزان دارند؟

البته باید توجه داشت اگر کیفیت مدارس دولتی بالا باشد دیگر آزمون‌های ورودی به مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و غیردولتی طرفداری نخواهد داشت و اگر قرار است آزمون‌های ورودی به این مدارس حذف شود باید شاخص‌های کیفی در مدارس دولتی را به قدری ارتقا یابد که حضور دانش‌آموزان تیزهوش در این مدارس به هرز استعدادهای آنها منجر نشود.

در همین رابطه مسعود نجفی یکی ازمعلمان مدارس استعدادهای درخشان به تسنیم گفت:‌کاهش تعداد مدارس استعدادهای درخشان در صورتیکه به بالا رفتن سطح کیفیت آموزشی و پژوهشی در مدارس استعدادهای درخشان بیانجامد تصمیم کاملا درستی است.

وی افزود: اختصاص دادن زمان زیاد به فعالیتهای تکراری که در سطح دانش آموزان مدارس سمپاد نیست باعث دلزدگی آنها از پژوهش می‌شود.البته کیفیت پژوهش در بعضی از مدارس استعدادهای درخشان که در صورت لزوم نام خواهم برد پایین است چرا باید روند انتخاب بعضی از معلمان پژوهش طوری باشد که مجبور باشند برای آنها کلاس آموزشی آزمایشهای زیست رو برگزار کنند؟ کمتر شدن تعداد مدارس سمپاد اگر باعث بالا رفتن کیفیت شود تصمیمی مهم و عالی است.

نجفی ادامه داد: در مدرسه‌ای نمونه دولتی تدریس می‌کردم جلسه اول بود هنوز خودم را معرفی نکردم که بچه ها سلام کردند و با اسم من را صدا زدند برگشتم چهره‌ها آشنا بودند بچه‌های مدارس فرزانگان که هم‌اکنون در دبیرستان نمونه دولتی تحصیل می‌کردند دلیل را که جویا شدم گفتند هزینه مدرسه فرزانگان سنگین بود؛ برخی مدارس استعدادهای درخشان به لحاظ سطح کیفی و علمی واقعا وضعیت مناسبی را ندارند آیا بهتر نیست که چنین مدارسی حذف شوند و امکانات موجود صرف بالا رفتن کیفیت مدارس استعدادهای درخشان واقعی شود؟

وی  بیان کرد:‌ در طرح حذف بعضی از مدارس استعدادهای درخشان باید به این نکته دقت کرد که اگر مدارس دولتی تجهیز نشوند سبب ورود دانش‌آموزان به مدارس غیردولتی خواهد شد که هزینه‌های بالایی دارند و خانواده‌هایی که قادر به تامین شهریه نباشند مجبورند فرزندان خود را به مدارس دولتی بفرستند اما در مدارس دولتی چه برنامه‌هایی برای حمایت از آنها وجود دارد؟ آیا مدارس دولتی آماده حمایت از استعدادهای خاص هستند و معلمان این مدارس آموزش‌های لازم را دیده‌اند؟

انتهای پیام/

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *