مظلومیت امامزادگان در قلب پایتخت+تصاویر

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا طرح نوروزی آرامش بهاری برای هشتمین سال متوالی در امامزادگان و بقاع متبرکه سراسر کشور در حال برگزاری است؛ در یکی از روزهای بهاری راهی زیارت یکی از امامزادگان مجری این طرح در مرکز پایتخت شدیم؛ مقصدمان اینبار امامزاده روح‌الله (ع) در خیابان باب همایون واقع در میدان امام خمینی (ره) تهران است.

امامزاده‌ای که ساخت و ساز بنای جدیدش و بازسازی نما باعث شده تا بحث جعلی بودن آن مطرح شود؛ البته این نخستین بار نیست که ساخت و ساز بنای جدید یک امامزاده یا بازسازی نما، توسط عده‌ای غیر مطلع نادیده گرفته می‌شود و ادعای جعلی بودن را دامن می‌زنند؛ مثال ملموس و معروف این ادعای دروغ هم بحث امامزاده ابراهیم (ع) مرودشت در استان فارس است.

در مورد امامزاده ابراهیم (ع) مرودشت که در محدوده تخت جمشید استان فارس قرار دارد، شخصی از همان غیر مطلعین یا نا آگاهان فیلمی در فضای مجازی مبنی بر ساخت فوری امامزاده ابراهیم (ع) منتشر کرد و رسانه‌های معاند دین و نظام نیز بر روی موج این بی‌اطلاعی و ادعای دروغ سوار شدند.

ساعت ۱۰ صبح به میدان امام خمینی (ره) می‌رسیم، بنر طرح آرامش بهاری در ابتدای خیابان باب همایون خودنمایی می‌کند؛ با ورود به این خیابان شلوغ انگار وارد تهران دهه ۴۰ می‌شویم؛ سنگ فرش خیابان، ماشینهای لوکس و قدیمی پارک شده در خیابان و … حس نوستالوژیکی را به هر رهگذری می‌دهد و تهران قدیم هم در ذهن‌ها تداعی می‌شود. در خلال همین تصورات است که خودمان را روبروی آستان مقدس امامزاده روح‌الله (ع) می‌بینیم؛ امامزاده‌ای که در ضلع جنوب غربی ساختمان مخابرات واقع شده و با وجود اینکه در قلب پایتخت قرار دارد، بسیار مهجور است.

مهجوریت امامزاده‌ روح‌الله (ع) در قلب پایتخت به این خاطر است که شاید کمتر کسی بداند مزار واجب‌التعظیم یکی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) در شلوغیهای خیابان باب همایون قرار دارد و مهمترین دلیل مهجوریت این امامزاده این است که بسیاری از مردم بنابر همان ادعاهای دروغ و تبلیغات  معاندان، این امامزاده را جعلی می‌دانند.

در ورودی آستان مقدس امامزاده روح‌الله (ع)، فعالیتهای خیمه معرفت طرح آرامش بهاری در این امامزاده مشهود است؛ غرفه مشاوره و پاسخگویی به سوالات شرعی در سمت راست ورودی امامزاده و غرفه حجاب و عفاف در سمت چپ ورودی امامزاده در حال خدمت‌رسانی به مردم و زائران هستند؛ از پله‌ها که بالا می‌آییم در دو طرف ورودی، غرفه کودک قرار دارد و کودکان در حال نقاشی کشیدن دیده می‌شوند.

پس از عرض ارادت به ساحت مقدس امامزاده روح‌الله (ع)، به غرفه مشاوره و پاسخگویی به سوالات شرعی آمدیم تا از مبلغ روحانی آن غرفه یعنی حجت‌الاسلام حسین‌پور بپرسیم که بیشترین سوالات مردم از شما چه بوده و آیا مردم در خصوص ساخت و ساز یا ادعای جعلی بودن امامزاده شبهه یا سوالی دارند یا خیر؟

در حال پرس و جو از وضعیت امامزاده و استقبال مردم در ایام نوروز هستیم که خانمی ۶۰ یا ۷۰ ساله بدون مقدمه و با لحنی تند رو به روحانی غرفه مشاوره و پاسخگویی شروع به صحبت کردن می‌کند! او با حالتی عجیب رو به حجت الاسلام حسین پور می‌گوید: چرا اینهمه خرج بیهوده برای امامزاده می‌کنید، سالها پیش که این امامزاده در اتاقی کوچک قرار داشت، مورد استقبال مردم قرار می‌گرفت؛ پول این کارها را برای فقرا خرج کنید.

حجت الاسلام حسین‌پور در ابتدای پاسخش به این خانم حرف جالبی می‌زند؛ او می‌گوید خدا شما را خیر دهد که حداقل می‌گویید این امامزاده از قدیم اینجا بوده، بسیاری از رهگذران ناآگاه می‌گویند که این امامزاده به تازگی ساخته شده است.

روحانی غرفه مشاوره و پاسخگویی در ادامه جواب این زائر خانم می‌گوید: این فعالیتهای عمرانی نتیجه پولهایی است که همان فقرا داخل ضریح مطهر امامزاده روح‌الله انداخته‌اند یا وقفی که توسط واقفی با نیت عمرانی امامزاده انجام گرفته است بنابراین هزینه این مبالغ برای نیت دیگری خلاف شرع است؛ پاسخ حاج‌آقا خیلی منطقی به نظر می‌آید، در همین حین باز هم بدون مقدمه خانم با همان لحن تند خداحافظی می‌کند. 

اگر خودمان را در جایگاه شخصی بی طرف قرار دهیم با صحبتهای حجت الاسلام حسین‌پور قاعدتا باید توجیه شویم مگر اینکه به دلایل مختلف مخالف تکریم امامزادگان باشیم؛

روحانی غرفه مشاوره و پاسخگویی  پس از رفتن آن خانم رو به ما کرده و می‌گوید: برخی مردم سفرها و تفریحات متمولان جامعه را نمی‌بینند و فقط محبت مردم به امامزادگان را آنطور که می‌خواهند تفسیر می‌کنند، اینها غالباً مخالف امامزاده‌ها هستند.

در همین حین یکی از مو سپیدهای قدیمی‌ محله(باب همایون) که متوجه صحبت ما با حجت الاسلام حسین‌پور شده است با حالتی محزون می‌گوید: بیایید تا مظلومیت و مهجوریت امامزادگان و فرزندان اهل‌بیت (ع) را به شما نشان دهم! بیایید تا امامزاده‌ای مظلوم در این نزدیکی را ببینید!

پس از درخواست‌های مکرر پیرمرد مبنی بر نشان دادن امامزاده‌ای مهجور با او همراه می‌شویم. هنوز سوالات زیادی در رابطه با محل امامزاده معرفی شده در ذهن ما باقی مانده که با با همراهی این مرد مو سپید به محل امامزاده‌ای مهجور‌تر می‌رسیم.

پس از طی مسافتی نه چندان طولانی به کوچه‌ای نه چندان عریض می‌رسیم که در انتهای کوچه دربی سبز رنگ قرار دارد؛ مرد مو سپید و راهنمای ما با افسوس درب سبز رنگ را با انگشتان دستش نشان می‌دهد و می‌گوید:« اینجا مزار امامزاده نورالله از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است که البته برخی ایشان را برادر امامزاده روح‌الله (ع) یعنی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) نیز می‌دانند.»

متعجب از اینکه چطور امامزاده‌ای در ۱۵۰ متری امامزاده‌ روح‌الله (ع) و در قلب پایتخت اینقدر مظلوم واقع شده، نزدیک آن درب سبز رنگ می‌شویم؛ پیرمرد قدیمی محله درباره علت این مهجوریت می‌گوید: مالک این ملک شخصی در خارج از کشور است که سند ملک اطراف امامزاده را دارد و فقط سند تربت‌خانه و بقعه را ندارد، او حتی اجازه نصب تابلوی امامزاده را نمی‌دهد.

قطرات اشک برای مظلومیت نوادگان اهل بیت(ع) از چشمان سیاه رنگ پیرمرد سرازیر می‌شود و با اشاره به درب سبز رنگ می‌گوید: اگر دنبال مظلومیت امامزادگان هستید، امامزاده نورالله (ع) از تمام امامزادگان مهجورتر و مظلوم‌تر است!

پس از صحبتهای پیرمرد قدیمی محل باب همایون تهران به سراغ حجت‌الاسلام رسولی؛ تولیت امامزاده روح‌الله (ع) می‌رویم و او نیز درباره تاریخچه امامزاده روح‌الله و نورالله علیهم‌السلام و شبهه و ادعای جعلی بودن و ساختن امامزاده روح‌الله‌ (ع) توضیحاتی می‌دهد و  می‌گوید:  قبل از انقلاب به دلیل اینکه بقعه امامزاده روح‌الله (ع) جزئی از ساختمان مخابرات بود، شرایط امنیتی بر منطقه حاکم شد بطوریکه زائران اجازه تردد و ورود به امامزاده را نداشتند؛ پس از انقلاب هم به‌دلیل بمبگذاری منافقان در سال ۶۰ و شهادت مردم در ضلع شرقی امامزاده شرایط امنیتی تشدید شد و زائران فقط دوشنبه‌ها آن هم چند ساعت فرصت زیارت داشتند.

حجت‌الاسلام رسولی می‌گوید: تا سال ۹۰ این شرایط ادامه داشت و حتی اجازه نصب تابلوی امامزاده داده نمی‌شد تا اینکه با همکاری سازمان اوقاف و شرکت مخابرات طرح جامع عمرانی امامزاده روح‌الله (ع) شروع شد و در سال ۹۳ فاز اول آن به بهره‌برداری رسید؛ با این شرایط طبیعی است که حتی افرادی که اینجا بزرگ شده‌اند هم این امامزاده را ندیده باشند و شبهه و ادعای جعلی بودن این امامزاده برایشان پیش آید.

رسولی درباره امامزاده نورالله (ع) نیزمی‌گوید: متاسفانه در آنجا تصرف شخصی صورت گرفته است یعنی یک نفر سندی دارد که در تحدید حدود امامزاده استثنا نشده است؛ فعالیتهای حقوقی این ملک توسط سازمان اوقاف در حال پیگیری است تا بتوان عملیات عمرانی در این امامزاده هم انجام گیرد.

به‌راستی چرا باید نسل و نوادگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در قلب پایتخت ایران اسلامی در مظلومیت و مهجوریت واقع شوند و گاه افرادی ناآگاه از سر جهل به ادعاهایی واهی دامن بزنند؛ بهتر است  در چنین فضایی شفافیت و روشنگری به همراه تبلیغ مناسب مکان‌های مذهبی از سوی دست‌اندرکاران امر و رسانه‌ها صورت گیرد.

گزارش از مهدی قزوینی

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *