مدیریت شهری نقد کارشناسی را بر تملق، تمجید و تبلیغ ترجیح دهد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محسن هاشمی در آئین اختتامیه سومین دوره جشنواره رسانه‌های شهری که با حضور پیروز حناچی شهردار تهران و جمعی از مدیران و معاونین و شهرداران مناطق تهران در برج آزادی برگزار شد، با اشاره به اهمیت توجه به انقلاب فناوری هزاره سوم، اظهار کرد: لزوم توجه به انقلاب فناوری هزاره سوم در حوزه دسترسی به رسانه و شبکه‌های اجتماعی، در شرایط فعلی، تولید و مدیریت توزیع و نشر محتوا یکی از مهمترین چالش‌های جامعه است.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به این که در گذشته مطبوعات،‌رسانه‌های محدودی بودند که اولاً به صورت یک سویه و ثانیاً در حد تیراژ خود قابلیت اثرگذاری داشتند، گفت: اما در شرایط فعلی، ده‌ها میلیون شهروند از طریق شبکه‌اجتماعی و فضای مجازی هم به مخاطب و هم به صاحب رسانه تبدیل شده‌اند و معنای واقعی هر شهروند یک رسانه، محقق شده است.

وی افزود: یک محتوا، چه خبر یا مقاله و یا فیلم و تصویر و صدایی که توسط یک شهروند عادی تولید و به اشتراک گذاشته می‌شود، در عرض چند ساعت می‌تواند هزارانه و حتی میلیون‌ها بیننده پیدا کند و بیش از ده‌ها تیتر یک روزنامه اثرگذار باشد، اما مدیریت نظام رسانه‌ای جامعه ما آماده چنین تحول و سرعتی نیست.

محسن هاشمی یادآور شد: فضای رسانه‌ای نوین، یک جامعه مدنی متکثر و پویا حداقل در فضای مجازی است که نمی‌توان تاثیرات عینی و واقعی آن را نادیده گرفت و از طریق پویش‌ها، کمپین‌ها یا موج‌ها و طوفان‌های رسانه‌ای و اجتماعی فشار زیادی به مسئولان، مدیران و چهره‌هایی که برخلاف نظر جامعه حرکت می‌کنند، وارد می‌کنند و در تصمیمات و رخدادها کاملاً اثرگذار هستند که نمونه آن را هفته گذشته در جریان استعفای وزیر خارجه مشاهده کردیم.

رئیس شورای شهر تهران با طرح این پرسش که رسانه‌های حرفه‌ای ما تا چه میزان در این فرایند موثر هستند و در این فرایند تولید و توزیع محتوا در رسانه‌های نوین نقش ایفا می‌کنند؟ افزود: چه میزان از این گردش محتوا توسط نیروهای غیررسمی و غیرحرفه‌ای صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به این که در مقام پاسخ به پرسش نیست، ادامه داد: برآورد بنده از وضعیت رسانه‌ای کشور این است که نیاز جدی به تقویت فرایند حرفه‌ای تولید و توزیع محتوا توسط رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران شناسنامه‌دار و حرفه‌ای کشور وجود دارد و اگر ما از ظرفیت رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران رسمی استفاده نکنیم، قاعدتاً باید پیامدهای میدان‌داری و اثرگذاری رسانه‌های بیگانه و چهره‌های ناشناس و غیر متعهد و غیرحرفه‌ای که با ابزار شایعه‌سازی و تخریب فضای افکار عمومی را ملتهب می‌کنند، را بپذیریم.

محسن هاشمی موضوع دوم را تقارب و نزدیکی مفهومی و کارکردی حوزه شورا با حوزه رسانه‌ای عنوان کرد و افزود: در حکومت مدرن و فرایند تفکیک قوا، نهاد مطبوعات و رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی نامیده می‌شود و نهاد شورا نیز ماهیتی نیمه مدنی، نیمه حاکمیتی دارد و به نوعی مکمل قوای سه‌گانه حاکمیتی است.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: بنابراین رسانه و شورا می‌تواند ترکیب کارآمدی در اعمال نظر و دیدگاه‌های شهروندان در عملکرد مدیریت شهری را به نتیجه برسانند و این تعامل می‌تواند به بهبود کارآمدی بخش اجرایی مدیریت شهری بیانجامد.

وی لازمه این تعامل را عملکرد حرفه‌ای و توجه به جایگاه، حقوق و وظایف و کارکرد هر دو سوی تعامل یعنی رسانه‌ها و مدیریت شهری دانست و عنوان کرد: مدیریت شهری باید نقد کارشناسی و تحلیل واقع‌بینانه را بر تملق، تمجید و تبلیغ ترجیح دهند و اصحاب رسانه نیز باید ادبیات علمی و فارغ از سلایق، نظرات و منافع شخصی بر فضای رسانه‌های شهری حاکم کنند.

محسن هاشمی ادامه داد: شورای پنجم از دو جهت ظرفیت مناسب‌تری برای این همکاری و تعامل دارد، نخست این که تعدادی از چهره‌های رسانه‌ای و روزنامه‌نگار به عنوان اعضای شورای شهر تهران حضور دارند و به نوعی نماینده جامعه رسانه‌ای در شورای شهر هستند و دوم این که مشارکت بی‌سابقه و بالای شهروندان در انتخاب شورای پنجم، پیوند اعضای شورای شهر تهران را بدنه اجتماعی خود و جامعه از طریق مختلف از جمله فضای مجازی عمیق‌تر کرده است و به تعبیری اعضای شورای شهر تهران عمدتاً به صورت آنلاین در فضای رسانه‌ای و خبری جامعه هستند.

رئیس شورای شهر تهران در پایان ابراز امیدواری کرد: اینگونه جشنواره‌های تخصصی به تقویت نقش مثبت رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای در فضای رسانه‌ای کشور بیانجامد.

به گزارش تسنیم در آئین اختتامیه سومین دوره جشنواره رسانه‌ شهری از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران برتر تقدیر و تجلیل شد.

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *