شکایت از شرکت گردشگری معروف به خاطر نقض مقررات شرعی و قانونی

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، شرکت گردشگری «دال» یکی از معروف‌ترین شرکت‌های گردشگری در ایران است که اقدام به برگزاری تورهای گردشگری در نقاط مختلف ایران می‌کند. 

این شرکت خرداد امسال تور گردشگری سه روزه «دریاچه نئور تا سوباتان» را با کد ۲۰۳۲۳ از ۱۴ تا ۱۷ تیر با ظرفیت ۳۰ گردشگر و هزینه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برای هر نفر برگزار کرده که نکته قابل توجه آن است که بعد از پایان این تور گردشگری، ۱۷ نفر از ۳۰ مسافر آن، از شرکت مزبور به خاطر «عدم تناسب مبلغ پرداختی با امکانات پایین ارائه شده»؛ «رفتارهای غیرمسئولانه و غیر حرفه‌ای لیدر تور به صورت مستمر و توام با پاسخ‌های تهاجمی و بی‌ادبانه به مسافران»، «عدم پاسخگویی مناسب شرکت به موارد اعتراضی» و «رفتار اهانت آمیز کارمند شرکت در بخش مصطلح به انتقادات و پیشنهادات» شکایت کردند.

از جمله موارد اعتراضی مسافران که منجر شده ۱۷ نفر از آنها شخصاً با مراجعه حضوری از این شرکت گردشگری شکایت کنند و در شکایت شکات نیز تاکید شده، دریافت مبلغی بیش از ثلث شرکت‌های غیرمشهور در حوزه گردشگری است در حالی که این شرکت با هدف سود بیشتر، تخلفات عدیده و رفتارهای غیرمسئولانه را مرتکب شده است.

در تورهای طبیعت گردی، احداث دستشویی‌های صحرایی برای استفاده مسافران و گردشگران، امری بدیهی و الزامی است اما این شرکت برخلاف رویه سابق خود، در تور مزبور نه تنها دستشویی صحرایی احداث نکرده بلکه مسافران را به استفاده از دستشویی صحرایی تور گردشگری دیگری که در مجاورت یک کیلومتری این تور قرار داشته هدایت کرده است و به راحتی از مسئولیت‌های خود شانه خالی کرده است.

نکته دیگر که صدای گردشگران این شرکت را در تور دریاچه نئور تا سوباتان در آورده این است که شرکت برای به دست آوردن حداکثر سود، با وجود اخذ مبلغی بیش از سایر شرکت‌ها، گروه‌های متعدد طبیعت‌گردی را در محل اسکان مسافران که یک خانه محلی بود، اسکان داده و مسافران آقا و خانم را در یک اتاق کوچک مستقر کرده است به طوری که فارغ از بدیهی بودن وجود قوانینی مبنی بر عرف فرهنگی و ملزومات شرعی که ایجاب می‌کند فضای خصوصی بین بانوان و آقایان مجزا باشد، در همه نقاط و سایر کشورها متعارف است فضای خصوصی و خواب بانوان و آقایان مجزا شود تا در هنگام تعویض البسه و استراحت دچار صعوبت و عدم آسایش نشوند اما شرکت مذکور صرفاً برای به دست آوردن حداکثر سود، همه قوانین و موارد را نقض کرده و مسافران آقا و خانم حتی برای تعویض لباس خود به دلیل استفاده از اتاق مشترک کوچک مشکل داشتند و جالب‌تر و اسفناک‌تر اینکه شرکت مذکور نه تنها پاسخگو نبوده بلکه در اعتراض به شکات شکات اعلام کرده که یک پارچه برای جدا کردن فضا بین خانم‌ها و آقایان وجود داشته است!!

همان‌طور که در شکایت شکات به سازمان میراث فرهنگی نیز منعکس شده، این شرکت با وجود اخذ مبلغ زیاد، نه تنها حداقل انتظارات برای آسایش گردشگران خود را فراهم نکرده بلکه با هدف سود بیشتر، اقدام به تحمیل غیرمسئولانه و نقض قوانین قانونی و اخلاقی کرده است.

از دیگر نکات جالب این است که  پس از خاتمه سفر، با صرف وقت مسافران اعتراض خود را نسبت به نحوه برگزاری این تور به شرکت مذکور انجام می‌دهند اما خانمی که کارمند شرکت و به اصطلاح مسئول انتقادات و پیشنهادات بوده با مسافران تماس گرفته و عنوان می‌شود که شماره کارت بدهند تا مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان عودت داده شود. زمانی مسافران عنوان می‌کنند مبلغ مازاد اخذ شده توسط شرکت با توجه به سطح خدمات رویت شده بسیار بیش از یکصدو پنجاه هزار تومان است و در مقابل مجموعه مسائل ناخوشایندی که منجر به سلب حداقل آسایش و عدم امکان انجام حتی خواب راحت شده، چه پاسخی وجود دارد؛ کارمند یا مسئول انتقادات و پیشنهادات شرکت می‌گوید که این مبلغ از روی لطف شرکت به شما پرداخت می‌شود وگرنه کاستی وجود نداشته است!

در شرایطی که این روزها گردشگری داخلی به شدت با اقبال اندک هموطنان مواجه است، برخوردهایی از این دست توسط شرکت‌های گردشگری، باعث می‌شود اندک هموطنان علاقمند به گردش‌های داخلی، عطای سفر و گشت و گذار داخلی را به لقایش ببخشند و با صرف هزینه‌هایی مانند آنچه شرکت مذکور دریافت کرده یا قدری بیشتر از آن، به سفرهای خارجی بپردازند.

اکنون باید دید سازمان میراث فرهنگی برای نجات صنعت گردشگری داخلی در مقابل تخلفات شرکت‌های این چنینی، چه تدابیری دارد؟

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *